< Till bloggens startsida

Dessa dom.

Allt utom räkor skriver i sin blogg om hur störigt det är med personer som besrkiver sig själv i "man".

-Nu ska man jobba. Nu ska man äta en glass. Osv.

Jag vet. Jättestörigt.

Men vad jag stör mig ännu mer, det är folk som pratar om ett diffust "dom".

Om spårvagnen har pajat. Dom har sagt att en ersättningsbuss kommer komma om 40 minuter.

Om det regnar. Dom har sagt att det ska regna mer imorgon.

Om man är pratar politik. Nu ska dom höja bensinskatten ännu mer!

Vilka är dessa diffusa dom och varför använder man sig av uttrycket?

Jag misstänker att dom-uttrycket hänger ihop med att man egentligen själv inte riktigt vet vem man pratar om.

Är "dom" västtrafik, medtrafikanter, busschafförer eller Dom Högre Makterna Som Bestämmer? Är det Dom Högre Makterna som bestämmer eller talar om vädret eller talar man möjligtvis om något stackars gäng meterologer? Är det Dom Högre Makterna som bestämmer eller är det våra politiker vi talar om?

OK. Hela inlägget ovan skriker Sur Tant Som Ondgör Sig Över Andras Språkbruk För Att Hon Inte Har Något Bättre För Sig.

Men sån e man om man e som jag.


Kommentarer
Selma

Jag försöker rätta mig när jag skriver man men menar jag. Dom har jag inte tänkt på så mycket. Kanske använder jag det också för mycket. Jag skulle kunna tänka mig att en del skulle vara av lathet. Nu skriver jag de eller dem beroende på men alla tre orden är kortare än Västtrafik, regeringen eller alla de exempel du räknar upp. I mitt fall räknar jag oftast med att folk fattar vem jag menar. Har jag skrivit om att jag sitter fast på ett försenat tåg och det kommer information ur högtalaren tänker jag att folk begriper att det är SJ:s tågvärdar som informerar.

2010-08-06 @ 11:33:10
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
anne

Vad säger du om att detta då:



-Nu ska vi gå och kissa och sen ska vi lägga oss.



När man som personal talar till boende på äldreboende.

2010-08-06 @ 11:49:42
URL: http://annnne.blogg.se/
Myaraq

Värst är de som inte kan skilja på de & dem.

2010-08-07 @ 18:54:03
URL: http://myaraq.blogg.se/
Rebecca Utan Räkor

Det är också störigt, håller med. Och Annes kommentar: Ännu värre är de som faktiskt pratar sådär OM SIG SJÄLVA.



Jag blir så sjukt störd.

2010-08-08 @ 01:05:50
URL: http://alltutom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0