< Till bloggens startsida

Midsommarafton

Lite nervöst släppte jag på kontrollen och lät fullständigt bli att alls uppdatera igår. Jag undrade om ni skulle bli ledsna. Jag kan med glädje konstatera en besöksstatistik från gårdagen som vittnar om läsare som hade annat för sig än sitta inomhus och läsa träiga Frikadellen-bloggar. Bra där!

Nedan följer kvällen då besöksstatistiken slog bottenrekord samlad i bilder. Även känd som Midsommarafton.

Själva midsommarafton började cirka två timmar senare än beräknat då vi överaskades av det faktum att fler än vi planerat spendera helgen på landet...



När vi väl kom fram sattes vi omgående i arbete för att förbereda det stora midsommarkalaset. Jag presenterades inför en lår potatis size enormous och insåg att min försenade ankomst var det längsta strået i arbetsfördelningen.



Jag misströstade ingalunda utan såg till att försätta ett större antal barn i arbetet med att skrubba potatisen.



Då plattorna inomhus inte räckte till att koka det stora antal potatis som behövdes kokas släpades en undanställd spis fram ur förrådet och placerades på gården. Inte mindre än två separata proppar behagade ge sig ut på de sälla jaktmarkerna i samband med detta.




Förra året var ett gäng tjejer på tjocken och satt i ett hörn och ojade sig. Detta året hade dessa tjejer med sig ett gäng barnvagnar och jag anade ett samband.



Innan middagen drogs ett improviserat majstångsdansande igång. De vuxna bjöd på sig själva medan barnen tittade frågande på sina föräldrar.



När dansen var avslutad plockades långborden fram...



...och midsommarmaten.

Jag lovar att jag hörde flera prisa potatisen som midsommarbufféns mest lyckade inslag. Jag insåg min insats oumbärlighet.




Nedan sammanfattar min goda svägerska mitt vätskeintag undermidsommaraftonen.



Nedan sammanfattar jag själv vilken oerhörd känsla för humor som detta vätskeintag medförde.



När natten föll samlades midsommarfirarna kring en stor brasa. Vid första anblick trodde jag att det var ett bokbål på gång varpå mitt hjärta slog en aning snabbare. Besviken av insikten av att det bokliknande eldningsmaterialet egentligen bara var ett gäng gamla golvplattor föreslog jag ändå ett mindre bokbål av "förbjudna texter" senare under kvällen.



Det diskuterades kring vad som skulle klassas som förbjudna texter. Någon föreslog allt som är för jobbigt att läsa. Någon annan tipsade om att vi kunde skriva ut min blogg på papper och bränna. (!?)

Kommentarer
anne

Om jag hade presenterats med en sådan potatislår, då hade jag drabbats av synnerligen akut artrit i hand- och fingerleder....

2010-06-26 @ 20:12:37
URL: http://annnne.blogg.se/
Carro

Oj, vilket midsommarfirande du haft, underbart! Ang potatisen; När jag och min väninna kom till firandet trodde vi att potatisen skulle vara färdig så att vi kunde börja äta snabbare än snabbt, MEN karlarna hade väntat med att börja fixa med potäterna tills vi kvinnor kom, för att VI skulle få skrubba och koka! haha. Tydligen hade de inte kokat potatis sen hemkunskapen på högstadiet- OH MY! Men vi fixade det med ett leende på läpparna och en varsin cider i handen! :)

2010-06-27 @ 15:32:08
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/
Josefine

Det är helt underbart verkligen :) hoppas att ni hade en bra midsommar, bilderna är riktigt härliga !!

2010-06-27 @ 21:21:29
URL: http://emmajosefinee.blogspot.com
ullisar

hujedamej sicken midsommar! är inte utan att jag blir lite avis minsann!! men, min tur kommer. om femton år eller så när barnen blivit stora... :) fast då ska jag la vara förälder på stan?! hujedamej igen. nåväl. jag har ju HAFT såna där midsomrar iaf. förr i tiden. det känns väldigt nostalgiskt och länge sen... :)

2010-06-28 @ 22:40:57
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0