< Till bloggens startsida

Jag skällde ut en främmande farbror idag.

Idag var jag på banken.

Eftersom man sköter det mesta på internet numera så är ju vi födda på 80-talet och framåt mer vilsna än våra föräldrar och teknik. Vi vet inte var vi ska börja, var vi ska stå, hur vi ska bete oss.

Jag hade ett mkt enkelt ärende, som vid kassan, visade sig kunna utföras mkt enkelt genom att jag fick fylla i en sån där lapp som man tog massvis av när man var liten, tog med hem och lekte bank med.

När ärendet avslutat, och jag är på väg ut, kommer det fram en farbror och säger:

- Jag tänkte fråga dig, du tycker inte man ska ta en lapp som alla andra och fylla i, i förväg, utan du tycker du ska få lappen vid kassan och fylla i?

Jag fullkomligt exploderade av ilska och lät mitt låga blodsocker verka likt hårsprej på det tända stearinljus av berättigad ilska som detta förordade, och skällde ut karln efter noter. Att en främmande människa kommer fram, lägger sig i hur jag uträttar mina bankärenden, och dessutom har mage att tillrättavisa mig genom ironi!

Ironi är den värsta formen av tillsägelser. Den där mannen hade dessutom ingen aning om vad jag gjorde vid kassan, så själva principen att han skulle komma fram och kommentera mitt bankbeteende är fullkomligt absurt, och i sig en motivation till att Frikadellen går bananer.

Men att på detta göra det med ironi!

Människor som tillrättarvisar med ironi har inte blivit kramade som barn.



Kommentarer
Spiderchick

tack söta för snäll comment =)

2010-03-22 @ 20:36:00
URL: http://spiderchick.nu
Johanna

Helt rätt...! problemet är bara att jag brukar alltid komma på vad jag ska säga när jag hela situationen är överspelad..

2010-03-23 @ 11:56:16
URL: http://underminatak.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0