< Till bloggens startsida

Snabbguide till skånska i tre steg.

Jag befinner mig just nu på Österlen, närmare bestämt Ystad sedan igår. Hemmavid sitter katten och jamar inte så förskräckligt mycket. Mor min är nämligen över och passar på att få lite kvalitativ Sigrid-Mamma tid. Enligt egen utsago har modern suttit och spelat gitarr och sjungit för katten som förnöjt suttit bredvid och gungat i takt.

Själv är jag i skrivande stund en alien, en legal alien, en Göteborgare i Skåne.

Under denna excursion i korsvirkets och vasstakens land tar jag då och då på mig mina socialantropologiska glasögon och studerar detta märkliga folk de kallar skåningar.

Som en första rapport av mina vetenskapliga iakttagelser följer Frikadellens snabbguide till skånska.

1. Ersätt följande ord:

a) Bort

b) Vara värt

c) Invandrare

d) Pojke

e) Flicka

f) Söt

g) Flickvän

Och ersätt med:

a) Väck

b) Vara lönt

c) Uuuudlänning

d) Påg

e) Tös

f) Kär

g) Fjälla

2. Byt ut alla vokalljud till följande diftonger:

a) A-u b) O-u c) i-e

3. Förstärk alla substantiv med ett efterföljande "jävel". Bind med fördel ihop substantivet och förstärkningsordet med vokalen "A":

a) Bilajävel b) Pågajävel c) Apajävel d) Bokajävel e) Gåsajävel

Coming soon: Snabbguide till Göteborgska.



Apajävel.

Kommentarer
Anna

Det slutar inte där är jag rädd.. Min kille är från Helsingborg och vägrar sluta säga:



Nycklen

Cyklen



Sen finns det en massa andra konstiga ord som automatiskt strömmar ur hans mun så fort man åker över skånevallen. Märkligt.

2010-10-17 @ 11:54:52
URL: http://barsine.blogg.se/
ida

MEN SÅ BRA! Nu förstår jag ju äntligen vad di säger! GÖTT!

2010-10-17 @ 12:34:56
URL: http://idalinns.blogg.se/
juliasbullar.blogg.se

svinbra

2010-10-17 @ 14:08:12
URL: http://juliasbullar.blogg.se/
Linda

Hahaha! Jag kan egentligen inte kommentera. Jag uttalar orden likadant som Annas pojkvän, och roomie mobbar mig ständigt för att jag stoppar in tusen extra vokaler jag inte ska ha med.



Det du ännu inte fått med på listan är världens bästa förolämpning, "Ditt jävla ålahue/ålarens!" (ålhuvud/det som blir över när man rensat en ål, övers anm.). Det finns helt enkelt inget att svara på den =D

2010-10-17 @ 20:36:29
URL: http://baadanka.blogg.se/
Susanne

När jag söter på skåningar förstår jag sällan ett dyft av vad dom försöker få fram. Jag ber dom vänligt tala utrikiska a la engelska. Precis samma språkliga krock förekommer vid möte av danskar.



Är det bara jag som er retarded nollåtta eller känner någon igen sig i fenomenet?

2010-10-17 @ 20:44:30
URL: http://soudesune.blogg.se/
Anonym

Nu har jag varit i Gbg men inte hört ett enda av de där orden. Men jag var nog i fel åldersgrupp; födda 1950 och 1915.

2010-10-21 @ 20:13:17

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0