< Till bloggens startsida

Skjutas på en skottkärra?

Läste Egoinas blogg.

Hon berättar hur hon som barn höll för öronen när man sjöng "ja må hon leva" för hon tyckte det var så hemskt att hon skulle skjutas. Hon missade tydligen avslutet att hon bara skulle skjutas fram på en skottkärra när hon nått de hundra åren.

Jag konfronterades därmed med min egna felaktiga tolkning av födelsedagssången som jag själv burit i 26 år, 4 månader och 18 dagar (var så goda att räkna ut min födelsedag). Insikten nådde mig med andra ord först för, i runda slängar, en kvart sedan.

Jag har personligen aldrig missat biten med skottkärra. Jag har bara alltid varit övertygad att det är på själva skottkärran som avrättningen skall ske.

När de hundra åren är nådda, i min barndoms tolkning, så säger omgivningen att "nu får det vara nog" och skjuter fanskapet, som först placerats på en skottkärra. Jag antar att jag ändå tyckte det var relativt fair om man nu ändå fått bli så gammal som 100 år.

Det följer fler verser. En handlar om att man skall hängas på en häst bak-o-fram vilket jag givetvis har tolkat som ytterligare en avrättningsmetod om den första bommade. Som barn la jag därför till en egen vers för att hjälpa till i brainstormandet kring hur man skulle göra sig av med denna envetna 100-åring som envisades med att klamra sig fast vid livet. Den lydde "då ska hon begravas 100 meter under jorden".

Jag antar att jag tänkte att om allt annat har misslyckats kan man ju faktiskt bara gräva ned personen ändå. Riktigt djupt för att vara på den säkra sidan.

Tilläggas bör att jag inte nyligen funderat över innebörden av födelsedagssången. Men det är nog en ganska torftig förklaring. Jag borde nått av denna insikt något tidigare.

Kommentarer
Angelica

haha känner igen mig i det där :P

2010-07-05 @ 01:17:52
URL: http://mataduvor.blogg.se/
Josefine

hahaha så roligt ! :)

2010-07-05 @ 09:03:37
URL: http://emmajosefinee.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0