< Till bloggens startsida

Saker som aldrig slängs

Saker som hopar sig i Frikadellens hem, men som likväl aldrig slängs.

1) Gamla mobiler. Jag har alla gamla mobiler + laddare + alla tillbehör (löstagbara skal till min 5110 osv...) i en låda hemma. En låda som med åren fått bytas till en större låda. Vad jag planerar göra med denna mobilkyrkogård är ett mysterium. Slänga ger ångest.


2) Sim-kort! Jag har i ovan omtalade låda även två sim-kort från tiden jag bodde i Frankrike, ett från tiden i England, och samtliga sim-kort från svenska abbonemang jag har haft. Kanske finns det någon information på dessa som man en dag vill komma åt? Kanske vill jag läsa ett sms från 1998 där vi stämmer träff inför Gothia-discot. Kanske vill jag läsa ett sms om min matteläxa från 2002. Kanske vill jag läsa något som någon flört skickade 2004. Fungerar gör de i alla fall icke. Slängas skall de inte heller.


3) Udda strumpor. Min strumplåda har förvandlats till ett seniorboende för strumpor som förlorat sin maka. Jag delar deras förtvivlade hopp om att en dag hitta sin andra hälft. Tänk om den andra strumpan en dag dyker upp? Och jag har slängt den gamla? Så förargligt det kommer vara. Bäst jag sparar! Att singelstrumpan väntar år ut och år in är inget som får mig att ge upp. Se så, snart så... säger jag och klappar min hög misströstande singelstrumpor.


4) Pennor som inte funkar. Ibland råkar jag av misstag plocka fram en av de där intorkade bläckpennorna som inte skriver längre. Just ja, tänker jag, denna funkar ju inte. Varpå jag lägger tillbaka den i lådan.


5) Extraknappar. Dessa extraknappar som alltid följer med i små små påsar när man köper nya plagg. De sparas prydligt i en knapplåda. Skulle jag tappa en knapp till jackan, så finns det ju aldrig en extra! Nu råkar det vara så att vissa av plaggen har redan för flera år sedan förpassats till soprum, second hand, kompisars småsyskon, välgörenhet... men knapparna, de ligger likt förbaskat kvar i lådan. Man vet aldrig när de kan komma till användning!


6) Fulla skrivblock! Skrivblock i vilka jag plitat ned föreläsningsanteckningar, anteckningar för olika arbeten, tidsplanering, inhandlingslistor... När fyllda dimper de ned i en låda. Den lådan heter inte papperskorg utan skrivbordslåda! Där har jag också mina vanliga block. Ibland plockar jag upp ett fyllt block, konstaterar att här finns ju ingen plats, och förpassar det tillbaka till lådan där mina torra kulspetspennor redan finns.

Kommentarer
emilystrange

jo fulla skrivblock har jag äntligen lärt mig att slänga, och guud så skönt det är. bort med gammal kunskap, in med ny!

2010-05-26 @ 21:51:08
URL: http://emilystrange.blogg.se/
Louise

Haha, det där med gamla mobiler känns igen! Toalettgrejer samlar jag tydligen på mig (märkte jag nu när jag packade ner alla mina grejer i papperskassar). Små hotellförpackningar till förbannelse och parfymer jag aldrig tyckt om men som det känns onödigt att slänga. Det KAN ju komma till nytta.

2010-05-27 @ 10:03:03
URL: http://19830425.blogspot.com
Daniel

Den som spar han har!

2010-05-27 @ 18:05:23
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0