< Till bloggens startsida

Hen och henom

Jag blir provvo' av folk som blir provvo av:

* Hen eller henom

Huuuuur kan detta, ytterst praktiska ord, vara så extreeeeeemt provocerande? Huuuuuur kan detta, lilla käcka användbara ord, bli föremål för sånna livliga diskussioner? Jag frågar mig, HUUUUUUR kan folk i hela fridens namn tycka att "nu har minsann genusfolket gått för långt" för att man föreslår användandet av ett litet ord...

...som är tänkt att ersätta det lite krångligare "hon-eller-han" när man inte vet könet på personen?

Exempel på användningsområden där man kan bruka "hen":

Bebisen i magen sparkar. Hen är pigg idag.
(Förutsatt att man inte vet könet på bebisen) (Kanske lite mer personligt än att referera till barnet endast som "bebisen" eller "den")

Jag ska till doktorn idag och fråga henom om mina konstiga utslag.
(Förutsatt att man inte vet vilken doktor man ska träffa. Vet man att man ska träffa doktor Karlsson och att doktor Karlsson är en dam - säg hon eller henne. Vet man inte, kan man säga hen eller henom)

Vill du inte säga hen eller henom. Låt bli. Ordet är introducerat som ett förslag, huruvida det slår igenom får tiden utvisa. Lite som ordet "snippa". När jag var liten hette min killkompis könsorgan "snopp" medan mitt hette "skjärt", liksom min bakdel. Rätt så opraktiskt. Men så fanns det ju en samling kliniska ord som kunde användas liksom en samling vulgära, men inget ord som var så fantastiskt oladdat som just ordet snopp. Så kom för tio år sedan ungefär det konstruerade ordet snippa som förslag. Det kändes onaturligt att säga först, men nu känns det onaturligt att det för tio år sedan inte fanns ett sådant ord! Om "hen" går samma väg återstår att se.

Men, mina kära vänner som så aktivt kämpar mot "genusfolket" ingen, jag lovar er, INGEN kommer tvinga någon att använda ett pronomen man inte är bekväm med.



Klart slut. Varulvstjut.

Kommentarer
Banana

Fast det låter ju inte på genusfolket som att hen är bara till för situationer när man inte vet, utan mer som att de vill att man alltid ska säga hen för kön är ju inte viktigt och något man måste välja själv enligt dem. I situationer när man inte vet kön, praktikst, men annars nej. Det ligger nämligen i människors natur att vilja kategorisera efter kön, om man träffar någon som man inte kan könsbestämma så blir man ju förvirrad, och den första frågan när någon fått en bebi är ju oftast vad det blev för sort. Ja, jag är en sådan typ som ibland blir lite trött på genus-folk och tycker att de kan ägna sig åt viktigare frågor än ordval.



P.S. Din bebi är extremsöt!!

2012-04-03 @ 10:52:53
URL: http://khaltoanna.blogspot.com
Smugglosmurf

You tell'em! Min kollega arbetade upp ett sådant raseri över "hen" häromdagen att jag blev alldeles full i skratt över hennes ilska.

2012-04-03 @ 19:25:20
URL: http://smugglosmurf.blogg.se/
Ullrika

Men WORD!!



att Banana: det där är en vanlig missuppfattning! Det finns alltid extremfall och personer som går over the top, men eftersom jag själv gärna kallar mig ett "genus-folk" så kan jag iaf utgå från mig själv!

2012-04-04 @ 00:29:42
URL: http://ullrika.se
Anna

Du är så klok du! Jag tänker börja använda hen, flera gånger det senaste har jag kommit på mig själv där det skulle passat.



Som min hund Harry. Det är ju omöjligt att se om en valp är en tik eller hane. Varför säger alla "åh vilken söt flicka"? Han är en hane. Vet man inte säg antingen valp eller hen.

2012-04-04 @ 17:48:57
URL: http://barsine.blogg.se/
Ullrika

Idag använde jag hen för första gången. Jag kände mig jäklans pretantiös men nöjd med mig själv!

2012-04-05 @ 20:29:56
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0