< Till bloggens startsida

Saker jag aldrig kommer att göra som bloggare

Efter en tid som bloggerska har jag funnit på ett antal fenomen i bloggvärlden, både vad gäll den egna bloggen och hur man förhåller sig till andras bloggar, som jag härmed högtidligt lovar att aldrig personligen befatta mig med.

1) Tipsa om min blogg i kommentarsfältet och låtsas jag jag är någon annan som tipsar.
"Jag vill verkligen rekommendera Frikadellen-bloggen! Detta är en 26-årig halvneurotisk tjej som bor i Göteborg. Hon gillar att blogga om sin kille och sin katt och drömmer i hemlighet om att bli lika känd som Kissie. Wow! Kolla in denna är ett måste!"

Signerad "anonym kommenterare som bara vill tipsa om Frikadellen på ren good-will".

2) Ha frågestund.
Om man inte har en Egoina-stor blogg så är frågestunder ganska så ointressant. (Jag kommer visst ha en frågestund, jag väntar bara på att bli just Egoina-stor, vilket jag räknar med kommer hända närmsta veckan). Ännu värre är en tio-läsare-om-dagen-blogg som gör reklam i andras kommentatorfält med att de har en frågestund. Fråga vaaaad du vill! Ok? Vem är du?

3) Försöka ragga tillfälliga läsare genom diverse tävlingar. 
Vinn goodie-bag/bli veckans blogg/få en länkning (från min blogg som har tio läsare). Ja! Jag vill att dina tio läsare (dina tre kompisar, din kille, din hund, din mamma, mormor och syskon) ska hitta även till min blogg, och vill definitivt bli sammankopplad med din särskrivningsblogg!

4) Skita ned andras kommentarsfält med onödiga kommentarer. Visst, man kommenterar delvis för att uppmärksamma både bloggaren och andra som läser dennes blogg om sin egen. Helt ok, om man gör det med stil. Alltså visa att du läst bloggarens inlägg lite åtminstone. Det går alltså inte att kommentera ett inlägg om personens hund som har dött med frasen "Hej! Haft en fin dag? Kika gärna in på min blogg!"

5) Skita ned andras kommentars fält med anonyma elakheter. Om man nu ska vara elak, vilket jag inte tycker man någonsin ska vara, så våga visa vem du är! Anonyma kommentarer är höjden av nedrighet. Det är värre än när coola tjejerna satt och snackade skit om dig öppet i skolmatsalen för att du skulle höra. För då visste du i alla fall vem du skulle i tysthet hata. Det är fegt, för det innebär att man aldrig behöver stå för det man sagt. Och vad är syftet? Mår man bättre av att kunna le i mjugg över att någon antagligen blivit ledsen och aldrig kommer kunna få veta vem som är upphovsmakaren till ens ledsenhet?

6) Lägga upp utmanande bilder på mig själv.
Det verkar som en stor del tjejer (tyvärr främst tjejer) inte fattar att internet kan vara lika med att gravera in något i evighetsbläck på ett oförstörbart material. Jag vill dra ramsan som vi fick lära oss på mitten av nittio-talet (när många av dessa tjejer föddes, men jag gick i mellanstadiet). Denna ramsa handlade om sopsortering och att inte slänga skräp i naturen, men passar ytterst väl även i detta sammanhang: Ingenting försvinner, ALLT FINNS KVAR!

7) Vara elak. Tätt följt efter att visa brösten tror många unga tjejer att detta (ibland båda i kombination) är en enkel biljett till framgång. Eller så är de elaka i brist på fantasi. Man ska vara snäll! Ödmjukhet vinner faktiskt i längden!

Jag kanske har varit lite elak själv just nu. Ska äta mig ett gäng pepparkakor.


Kommentarer
Itch

Hej hej! Titta gärna in på min blogg och lämna en kommentar...



:)



Håller med. Det är många som inte har någon blogghyfs överhuvudtaget.



Äch du är inte elak, men det är ju gott med pepparkakor...

2010-06-03 @ 09:42:42
URL: http://www.itchgirl.se
Mia

Tjena! Ja, den där frågestunden är nästan den värsta. Särskilt när man märker att de "hittar på" frågor eftersom ingen har frågat något eftersom ingen bryr sig.. Hahaha.. Nu var jag elak! Mohahahahaha

2010-06-03 @ 11:08:19
URL: http://www.menmia.se
Carro

Så BRA skrivet!

det värsta tycker jag är när de har frågestund och försöker tvinga en o skriva en fråga. och man aldrig har varit inne på bloggen tidigare ens en gång. precis som du säger "eeeh, VEM är du?"

2010-06-03 @ 11:57:20
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/
anne

Inte var du elak! Du slog huvudet på spiken samtidigt som du var jäkligt rolig!!!



Kanske ska jag tipsa om din blogg så att mina 13.5 läsare kan hitta hit!?! ;)

2010-06-03 @ 18:20:44
URL: http://annnne.blogg.se/
Jess

Hahaha! Härligt! Jag är een av Annnnes läsare som hittade hit! :)

2010-06-03 @ 20:55:14
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Herta

Nu börjar det bli lite kul.

2010-06-03 @ 22:05:43
URL: http://hertabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0