< Till bloggens startsida

Katten Sigrid på nattliga äventyr

Sent igår kväll stod katten och mjauade enträget mot ytterdörren.

Katten Sigrid är en nöjd innekatt, som mellan varven vill hetta upp tillvaron genom att ta ett varv ute på svalen.

(En svale på göteborgska är det gemensamma utrymmet mellan lägenheterna i ett hyreshus).

Jag gav vika för mjauningarna och släppte ut katten, stängde dörren, och tänkte att jag släpper in henne igen om några minuter.

-"Nu blev vi av med katten, hö hö hö" sa jag på skoj till zambon.

...

Imorse vid sju-tiden, när jag står i duschen, öppnar zambon dörren till badrummet och frågar var katten är.

Panik.

Jävlar.

Jag släppte aldrig in katten igen.

Jag rusar i panik ut ur duschen. Lämnar långa vattenspår efter mig. Stort schampobubbel i håret. Vi bor på nedervåningen, och jag ser framför mig hur någon granne tror att Sigrid är en utekatt som kommit in och släpper ut henne på gården.

I paniken hinner jag dessutom tänka på det där jag sa när katten blev utsläppt. Att vi hade blivit av med henne. Är katten förlorad kommer detta haunt me forever!

Jag sliter upp dörren, fullkomligt näck, ropar ut i svalen: Siiiiigriiiiid..., inser att jag är näck, stänger dörren, är övertygad om att katten har kommit ut på gården, hämtar badrocken och planerar springa runt på gården i blå badrock, med schampot rinnande och ropa: Siiiigriiiid....

Men det behövde jag aldrig göra, för andra gången jag öppnade dörren stod Sigrid utanför.

Sigrid var kissnödig/bajsnödig/hungrig/törstig/trött/arg samt ömhetstörstande. Hon attackerade matskålen, kattlådan, vattenskålen och mitt knä i den ordningen.

Egentligen överdrev jag kanske i min förtvivlan. Sigrid är ingen gröngöling direkt. Hon har varit med om en hel del i sina dagar.

Sigrids meriter i urval:

Hon har...

1) ...hoppat ned från balkongen på fjärde våningen, varpå hon var försvunnen ett dygn mitt i vintern med massvis av snö ute.


2) ...varit instängd i utrymmet för pappersåtervinningen i två dagar innan vi hittade henne.


3) ...varit instängd på vinden OTALIGA gånger.


4) ...varit utestängd på balkongen, också otaliga gånger. En gång 2 dygn på vintern när det snöade.


Etc, etc, etc.


Sigrid tänker inte alltid igenom sina beslut när hon smiter iväg. Hon verkar heller inte lära sig av sina erfarenheter. Med tanke på tidigare äventyr på Sigrids CV var natten på svalen något av en bagatell.





Vi är vänner nu.


Kommentarer
Gang Of Bitches

Tur att katter har 9 liv, synd att persson bara har ett. Angående de anabola steroiderna så har vi sagt till honom att han borde lägga av, hans penis har blivit pinsamt liten nu och så visar han tecken på aggression, ingen bra kombo för övrigt...

2010-05-21 @ 21:35:06
URL: http://gangofbitches.blogg.se/
Carro.

usch då, hemskt! Tur att hon kom tillbaka! :)

2010-05-22 @ 15:22:20
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0