< Till bloggens startsida

Sommaren ramlade ner över Göteborg

Jag gick en ljuvlig kvällspromenad från stan hem till majorna.

I den ljumma sommarkvällen fick jag för en stund för mig att jag var en osalig bohem som lunkade genom sommarnatten, påväg hem till min vindskvart där jag skulle röka gauleoise-cigaretter, dricka absinth och skriva ned de stora tankar som mitt stora sinne tänkt ut.

Jag blickade ut över hamnen och tänkte nått i stil med:

"Mot den skära sommarhimeln bugar lyftkranar i stolt majestät mot det universum som är dem övermäktigt. Borta vid skandiahamnen väser Göteborgs industrihamn, rosslande de containrar som där sover tills morgonen stundar. Tills Eos åter klöser Älvsborgsbron, och dagen börjar igen.

(mummel mummel)

Under sommarnattens brus, vandrar en ensam poet. En skald.

En Frikadellen."

Den du. Ulf Lundell.

Kommentarer
Karin i Nice

Jaså, vad kul :) Vad gjorde du i Paris sen då? Jo, hade tänkt stanna ett år i Nice i alla fall, och sen får jag se!

2010-05-19 @ 23:47:21
URL: http://softcotton.blogg.se/
Mia

Knäckande poetiskt. Du slår Lundell med hästlängder :)

2010-05-20 @ 08:11:49
URL: http://www.menmia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0